Gespeelde toneelstukken 2019-10-31T10:55:14+00:00

Molière

Don Juan (2019)

‘Stel nou dat dit de laatste dagen op deze aarde zouden zijn. Dan ben je toch met stomheid geslagen als je er achterkomt dat je niet van elke vrucht geplukt hebt.’

Getrouwd en gelukkig stappen Don Juan en Elvira het vliegtuig in op weg naar hun huwelijksreis. Maar is Don Juan wel opgewassen tegen de uizeligheid van het vliegen? Moet iemand hem daar toch bij helpen? Elvira of toch de vriendelijke stewardess die zo lief glimlacht?

Don Juan is een voorstelling over het volgen van je impulsen en leven in ultieme vrijheid zonder restricties of consequenties. Maar gaat dat wel zo? Of moet ook Don zich eraan geloven dat het leven niet alleen maar één groot feest is en dat alles zo zijn prijs heeft.

Corina Ruez-Benz

Moordwijven (2019)

Vijf vrouwen, vier muren. Wanneer Margo, Conny, Sjaan, Paula en Erika door een vermeende breuk in de waterleiding vast komen te zitten in de gemeenschappelijke ruimte van de gevangenis, wordt almaar duidelijk hoe deze vrouwen zich tot elkaar verhouden. Pesterijen, vriendschappen en de opvoering van een toneelstuk behoren tot de dagelijkse sleur. Achter elke vrouw zit een verhaal, waarom heb je iemand vermoord? Dat is waar Conny, de non, achter probeert te komen. Maar zeg eens Conny, heb jij zelf wel iemand vermoord?

Esther Diebels

Anton Tsjechov

De meeuw (2018)

Het stuk laat het leven zien op het Russische platteland wat bestaat uit tragedies, liefdes maar vooral ook verveling. Aangewezen op elkaar ontdekken de spelers in dit landhuis oude en nieuwe vormen van de kunst en het opgroeien onder hoge verwachtingen. Ondertussen gaat bijna ieders hart uit naar iemand die deze liefde niet kán beantwoorden en lopen ook verlangens buiten de lijnen. Lukt het de bewoners van dit huis om onder hun juk uit te komen of zullen zij voor altijd vastgebonden zijn aan hun tragische bestaan?

Vera van Seumeren

Bloedbruiloft (2017)

Federico Garcia Lorca

“Mag ik mijn hart volgen? Mag ik het leven leiden dat ik graag wil? Mag ik zijn wie ik ben?”

Bloedbruiloft, een stuk van Federico García Lorca, speelt zich af op het Spaanse platteland en geeft een magische en poëtische draai aan een werkelijke gebeurtenis. Zoals de naam al doet vermoeden; een bruiloft. Waar een bruiloft een mooie dag moet zijn, waarbij de liefde wordt gevierd, loopt het bij dit verhaal tragisch af…

Het stuk is geschreven in het begin van de vorige eeuw, maar de thema’s die behandeld worden zijn ook nu nog actueel. Het is een tragedie over drukkende moraal, verlangen, liefde en onderdrukte vrouwelijke seksualiteit in een patriarchale cultuur.

Annie Berendsen

Bertolt Brecht

De weerstaanbare opkomst van Arturo Ui (2016)

Een aantal maanden lang werkten we aan het stuk waarin een gangster langzaamaan de steden Chicago en Cicero verovert. Jawel, in de bloemkoolhandel. In de weerstaanbare opkomst van Arturo kan de weerstaanbare opkomst van Hitler in de jaren dertig worden gezien. De schrijver van het stuk, de Duitse Bertolt Brecht, vluchtte dan ook uit Duitsland en in Finland schreef Brecht het stuk in drie weken.

Zo’n 7 maanden heb ik met een ontzettend leuke spelersgroep eraan gewerkt om dit stuk op de planken te brengen in het mooie Arboretum van Wageningen. Ons decor, bestaande uit stalen golfplaten en vuilnis fungeerde als schril contrast tussen de mooie bomen. Het was een ontzettend leuke en mooie ervaring het hele jaar door met als hoogtepunt de voorstellingen zelf!

Arthur Bouma

Strindberg, een veranderlijk ik (2015)

August Strindberg

Na een maandenlange voorbereiding werd een komisch én tragische voorstelling gespeeld naar het leven van Johan August Strindberg. Vijf episodes van Strindbergs stukken aan elkaar geregen door onze regisseur Wouter Ribbels. In het Arboretum Belmonte werd de overgang naar de paranoïde periode in zijn leven geïllustreerd door het decor en de natuur – wie beiden verschoten van kleur naarmate de avond viel. Strindbergs turbulente leven leverde excentrieke, uitdagende rollen waar de spelers zich in uitleefden en nog elke voorstelling groeiden. Van de hilarische hysterie in de Komedie naar de grimmige sferen van het Spooksouper, van gele Siri-jurken naar grijze coltruien voor De Andere Strindberg-spelers. Tot het verkoelende bad het stuk tot een einde bracht.

Esther Diebels