Gespeelde toneelstukken 2018-01-03T13:37:55+00:00

Bloedbruiloft (2017)

Federico Garcia Lorca

“Mag ik mijn hart volgen? Mag ik het leven leiden dat ik graag wil? Mag ik zijn wie ik ben?”

Bloedbruiloft, een stuk van Federico García Lorca, speelt zich af op het Spaanse platteland en geeft een magische en poëtische draai aan een werkelijke gebeurtenis. Zoals de naam al doet vermoeden; een bruiloft. Waar een bruiloft een mooie dag moet zijn, waarbij de liefde wordt gevierd, loopt het bij dit verhaal tragisch af…

Het stuk is geschreven in het begin van de vorige eeuw, maar de thema’s die behandeld worden zijn ook nu nog actueel. Het is een tragedie over drukkende moraal, verlangen, liefde en onderdrukte vrouwelijke seksualiteit in een patriarchale cultuur.
Annie Berendsen

foto’s volgen…

Bertolt Brecht

De weerstaanbare opkomst van Arturo Ui (2016)

In 2016 speelde de W.S.T.V. de weerstaanbare opkomst van Arturo Ui. Een aantal maanden lang werkten we aan het stuk waarin een gangster langzaamaan de steden Chicago en Cicero verovert. Jawel, in de bloemkoolhandel. In de weerstaanbare opkomst van Arturo kan de weerstaanbare opkomst van Hitler in de jaren dertig worden gezien. De schrijver van het stuk, de Duitse Bertolt Brecht, vluchtte dan ook uit Duitsland en in Finland schreef Brecht het stuk in drie weken.

Zo’n 7 maanden heb ik met een ontzettend leuke spelersgroep eraan gewerkt om dit stuk op de planken te brengen in het mooie Arboretum van Wageningen. Ons decor, bestaande uit stalen golfplaten en vuilnis fungeerde als schril contrast tussen de mooie bomen. Het was een ontzettend leuke en mooie ervaring het hele jaar door met als hoogtepunt de voorstellingen zelf!
Arthur Bouma

Strindberg, een veranderlijk ik (2015)

August Strindberg

In de lente van 2015 speelde de W.S.T.V. het stuk “Strindberg, een veranderlijk ik”. Na een maandenlange voorbereiding werd een komisch én tragische voorstelling gespeeld naar het leven van Johan August Strindberg. Vijf episodes van Strindbergs stukken aan elkaar geregen door onze regisseur Wouter Ribbels. In het Arboretum Belmonte werd de overgang naar de paranoïde periode in zijn leven geïllustreerd door het decor en de natuur – wie beiden verschoten van kleur naarmate de avond viel. Strindbergs turbulente leven leverde excentrieke, uitdagende rollen waar de spelers zich in uitleefden en nog elke voorstelling groeiden. Van de hilarische hysterie in de Komedie naar de grimmige sferen van het Spooksouper, van gele Siri-jurken naar grijze coltruien voor De Andere Strindberg-spelers. Tot het verkoelende bad het stuk tot een einde bracht.
Esther Diebels